SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATININ ÖNEMLİ YAZARLARI VE ŞAİRLERİ
TEVFİK FİKRET (1867-1915)
Gençlik döneminde Divan edebiyatının etkisiyle şiirler yazan
Tevfik Fikret, Servet-i Fünun döneminde, bireysel duyarlıkların
ozanıdır. Ancak, bu dönemdeki kimi şiirlerinde
bile (Balıkçılar, Hasta Çocuk, Ramazan Sadakası...) geleceğin
"toplumcu-yenilikçi" Tevfik Fikret'ini müjdeleyen
söyleyişler görülür. Tevfik Fikret'e edebiyatımızdaki asıl
yerini kazandıran dönem ise, Servet-i Fünun'un kapatılışından
sonra yenilikçi, toplumcu, mücadeleci bir ozan olarak
ürünler verdiği dönemdir. Bu dönem şiirlerinde, "özgürlük,
insanlık, yurt ve ulus sevgisi, uygarlık, ilerleme özlemi"
geniş yer tutar: Sabah Olursa, Tarih-i Kadim, Millet
Şarkısı, Rubab’ın Cevabı, Han-ı Yağma... Fikret;
baskıya, zulme karşı çıkan, "hak bellediği yolda yalnız giden",
tutarlı ve örnek kişiliğiyle etkisi günümüze kadar süren
büyük bir sanatçıdır. Türkçeyi aruza büyük bir ustalıkla
uydurmuş, nazmı nesre yaklaştırmış, şiirin biçiminde ve
söylenişinde yenilikler yapmıştır. Kimi şiirlerinde parnasizmin
etkisi görülür.
Yapıtları: Rubab-ı Şikeste (Servet-i Fünun dönemi şiirleri);
Haluk'un Defteri, Rubab’ın Cevabı, Tarih-i Kadim ve
hece ölçüsüyle yazılmış öğretici çocuk şiirlerinden oluşan
Şermin.
***
CENAP ŞAHABETTİN (1870-1934)
Servet-i Fünun edebiyatının ikinci önemli ozanıdır. Sembolist
tarzda yazdığı şiirleriyle tanınmıştır. "Edebiyatta güzellikten
başka gaye tanımam." görüşünü ve dilin sadeleşmesine
karşı olan tutumunu yaşamının sonuna kadar
sürdürmüştür. Şiirlerinde yeni mecazlar ve duyulmamış
semboller kullanmıştır.
Yapıtları: Şiirleri kitap halinde basılmamıştır. Hac Yolunda,
Avrupa Mektupları (gezi notları); Evrak-ı Eyyâm
(söyleşi); Nesr-i Harp, Nesr-i Sulh (makaleler); Tiryaki
Sözleri (özdeyişler); Körebe (tiyatro)…
***
HALİT ZİYA UŞAKLIGİL (1866-1945)
Servet-i Fünun edebiyatının önemli öykücüsü ve romancısıdır.
Modern romancılığımızın öncüsüdür. Realist romanın
batılı ölçülere uygun ilk başarılı örneklerini o vermiştir.
Yapıtlarında, alışılmışın dışında, Fransızca cümle yapısını
andıran yeni bir sözdizimi görülür. Romanlarında, aydın
kişilerle zengin çevrelerin yaşamını başarıyla yansıtan Halit
Ziya, öykülerinde daha çok halktan sayılabilecek kişilerin
(halayık, dadı, bahçıvan...) yaşamını işlemiştir.
Yapıtları: Nemide, Bir Ölünün Defteri, Ferdi ve Şürekâsı,
Mai ve Siyah, Aşk-ı Memnu, Kırık Hayatlar (roman);
Bir Yazın Tarihi, Solgun Demet, Bir Hikâye-i
Sevda, Aşka Dair, Kadın Pençesi (öykü); Kırk Yıl, Saray
ve Ötesi, Bir Acı Hikâye (anı); Sanata Dair I-II-III
(deneme); Mensur Şiirler, Mezardan Sesler (mensur şiir)...
***
MEHMET RAUF (1875-1931)
Halit Ziya'nın etkisinde kalmıştır. Edebiyatımızdaki ününü
ilk ruh çözümlemesi romanı (psikolojik roman) kabul edilen
Eylül romanı ile kazanmıştır. Öbür yapıtlarında aynı
başarıyı elde edememiştir. Mensur şiir türünün ilk örneklerini
vererek bu türün yayılıp tanınmasını sağlamıştır.
Yapıtları: Eylül, Ferdâ-yı Garam, Genç Kız Kalbi (roman);
Siyah İnciler (mensur şiir); Pençe, Cidal, Sansar
(tiyatro).
***
HÜSEYİN CAHİT YALÇIN (1874-1957)
Gözleme dayalı gerçekçi öykü ve romanları yanında gazeteciliği
ile de tanınmış bir yazardır. Dili oldukça sade, anlatımı
süsten ve özentiden uzaktır. Özlü ve etkileyici bir anlatımı
vardır.
Yapıtları: Nadide, Hayal İçinde (roman); Hayat-ı Muhayyel,
Hayat-ı Hakikiye Sahneleri, Niçin Aldatırlarmış?
(öykü); Kavgalarım (eleştiri); Edebi Hatıralar, Malta
Adasında (anı)...
Blogda Aramak İçin TIKLAYINIZ
|
|
Servet-i Fünun Edebiyatının Önemli Yazarları ve Şairleri
*
Bu yazı tarih olarak: Pazartesi, Mayıs 25, 2009 eklenmiştir.Kategorisi Türkçe edebiyat konuları . Bu yazıya yapılacak yorumlardan haberdar olmak için feed. Bu yazıya yorum yazabilirsiniz. Kapsamlı ve ayrıntılı dokümanlar için TIKLAYINIZ