Blogda Aramak İçin TIKLAYINIZ

Cevap: Edebiyat-ı Cedide(Servet-i Fünun Edebiyatı)


EDEBİYATI CEDİDE (YENİ EDEBİYAT)



* Recaizade Mahmut Ekrem’in önderliğinde Servet-i Funun Dergisi etrafında toplanan bazı gençler Tevfik Fikret’in derginin başına getirilmesiyle edebi bir topluluk özelliği kazanır.




* Sonraları Cenap Şahabettin, Mehmet Rauf, Hüseyin Cahit Yalçın, Celal Sahir Erozan, Ali Ekrem Bolayır, Halit Ziya Uşaklıgil’in katılımıyla genişler.




* Devlet yönetiminin baskıcılığını bahane ederek toplumsal konulara eğilmediler.




* Fransız edebiyatına aşırı bağlı kaldılar.




* Aruz başarıyla ölçüsü kullanılmıştır.(Sadece Tevfik Fikret “Şermin” adlı eserini hece ölçüsüyle yazmıştır.)




* Hep uzak ülkelere gitme hayaliyle yaşadılar.




* Sanat, sanat içindir ilkesine bağlı kaldılar.




* Nazım (şiir) nesre (düz yazı) yaklaştırılmıştır. Konu bütünlüğüne önem verilmiştir.(bkz. Mensur Şiir )




* Batı’dan sone ve terza-rima gibi yeni nazım şekilleri alınmıştır.




* Roman dalında Halit Ziya oldukça başarılı eserler vermiştir.




* Şiirde parnasizm ve sembolizmden etkilenmişlerdir.





SERVET-İ FUNUN EDEBİYATININ SANATÇILARI







TEVFİK FİKRET(1867-1915)




* Kendi akımının ve Türk edebiyatının en önemli şairlerindendir.




* Aruz ölçüsünü Türkçeye başarıyla uygulamıştır.




* Fen, bilim, teknik onun kalemiyle şiirimize girmiştir.




* Parnasizm akımından etkilenmiştir.




* Şiiri düz yazıya yaklaştırmıştır.




* Şermin adlı eserinde hece ölçüsünü kullanmıştır.




* Servet-i Funun'dan sonra herhangi bir topluluğa katılmamış, bazı sosyal şiirler yazmıştır.




* Türk edebiyatında ilk defa İstanbul’u eleştiren şair olmuştur.(Sis şiiri)




* Mehmet Akif ile atışmışlardır. Oğlu Amerika'ya okumak için gider; ancak papaz olur.




* Eserleri: Rubab-ı Şikeste, Haluk’un Defteri, Rubab-ın Cevabı, Tarih-i Kadim, Doksan Beşe Doğru, Şermin






HALİT ZİYA UŞAKLIGİL (1866–1945)




* Birçok edebi türde eser vermesine rağmen asıl ününü romanlarda bulmuştur.




* Sanatlı bir söyleyişi, iyi bir gözlemciliği vardır.




*Romanlarında üst tabakanın hayat özelliklerini işlemesine rağmen hikâyelerinde sıradan insanları işlemiştir.




* Realizm ve natüralizmi benimsemiştir.




* Eserleri teknik açıdan kuvvetlidir, bu yönüyle romancılığımızın üstadı sayılır.




* Şiirleri düz yazıya oldukça yakındır.




* Eserleri : Aşk-Memnu, Mai ve Siyah, Kırık Hayatlar, Bir Ölünün Defteri, Aşka Dair,Kâbus, Füruzan…







CENAP ŞAHABETTİN (1870–1934)




* Sanat, sanat içindir görüşünü benimsemiştir.




* Halk arasında birçok dizesi atasözü gibi kullanılmaktadır.




* Dilini süslemiş, kelime oyunları bol, söz sanatları oldukça fazla kullanmıştır.




* Şaire göre “şiir kelimelerle resim yapma işidir.”




* Eserleri: Hac Yolunda, Evrak-ı Eyyam, Tamat, Nesr-i Harp, Nesr-i Sulh, Afak-ı Irak Tiryaki Sözleri.







MEHMET RAUF (1876–1931)




* İlk psikolojik romanımız olan “EYLÜL”ü yazmıştır.




* Çok fazla bir edebi kimliği yoktur.




* Halit Ziya’nın etkisinde kalmıştır.





SERVET-İ FUNUN DÖNEMİNİN BAĞIMSIZ İSİMLERİ





MEHMET AKİF ERSOY(1873–1936)




* Sanatı toplum için kullanmıştır.




* Mücadeleci fikir adamıdır.




* Hayatı, olduğu gibi edebiyata yansıtmıştır.




* Aruzu başarıyla kullanmıştır.




* Epik –lirik şiiri ustaca kullanmıştır.




* İslam birliği (ümmet bilinci) ni yerleştirmek için uğraşmıştır.




* Tek eseri “SAFAHAT”tır.









HÜSEYİN RAHMİ GÜRPINAR(1864–1944)




* Realist-natüralist bir yazardır.




* Toplum için sanat görüşündedir.




* Hemen her şey onun eserlerine konu olmuştur.




* Mizaha, günlük konuşmalara çok sık başvurmuştur.




* Ona göre roman sokağın aynasıdır.




* Yabancı hayranlığı, mürebbiye takıntısını, kadın dedikodularını eserlerinde sıkça işlemiştir.




* Eserleri İstanbul merkezlidir. Anadolu yoktur.




* Eserleri: Şık, Mürebbiye, İffet, Şıpsevdi, Gulyabani, Kuyruklu Yıldız Altında Bir İzdivaç, Ben Deli Miyim? Nimetşinas

*
Academics Art History  Blogs - BlogCatalog Blog DirectoryAcademics Blogs - Blog Top Sites