1ISINMA ÇALIŞMALARI
Isınma çalışmaları , rahatlama ve devinim çalışmaları olarak ta adlandırılır Bu çalışmalarda kişiye beş duyuyu kullanma , gözlem yapma alıştırmaları ile bedensel ve dokunsal alıştırmalar yaptırılır
Genellikle öğretmen, seçtiği konu üzerinde grupla birlikte kısa bir ısınma çalışması yapar
Bu çalışma yaş gruplarına göre değişir
Çalışmalar sırasında beş duyuyu kullanma, devinime dayalı alıştırmalarla bedenini tanıma ve gruba uyum sağlama etkinlikleri yaptırılır
Bu çalışmalar , öğrencilerin bedensel açıdan kendilerini ve karşısındakilerini tanımasını , birbirleriyle iletişim kurmasını amaçlar
Rahatlama ve gevşeme alıştırmaları da ısınma çalışmalarına girer
Isınma çalışmaları ;
1 Duyuşsal ve bedensel açıdan kendini tanıma ,
2 İletişim kurma ve giderek daha çok kişili iletişim ve etkileşime geçme ,
3 Grup dinamiğini oluşturmayı sağlar
a Fiziksel Isınma
Hareket , bebelikten itibaren başlar ve bir gelişme gösterir Çocuklar hoplar, uzanır, koşar, enerjilerini yönlendirecek bu becerilerini geliştirirler
Çocuk önceleri hareket ederken bütün bedenini kullanır
Daha sonra bedeninin bu birbirinden farklı devinim olanakları olan parçalarını fark eder
Çocuğa kendi bedeninin bu özelliklerini tanıması için yardım etmek gerekir
Sınıfta genellikle çalışmaya tüm grupla başlanılması önerilir
Çocuklar ayakta durup, ayaklarını hafifçe açıp yere sağlam basmalıdır
Bedenin herhangi bir yeri gergin olmamalıdır
Önce boyun çalıştırılır, sonra omuz ve kollar , sonra bel bölgesi çalıştırılır
Kalça , dizler ve ayaklarla çalışmalar tamamlanır
Isınma baştan ayağa ya da ayaklardan yukarı doğru başlatılabilir
Bu ısınmalar sırasında müzik veya ritmik ses kullanarak çalışmanın verimi arttırılır
Soluk, ağız ve buruna alınıp ; karın boşluğuna gönderilerek diyafram çalıştırılır
Bu sırada ağız açık olmalı
Yukarıda anlatılanlara örnek olabilecek bazı çalışmalar şunlardır:
1 Elma toplama
Ayaklar omuz genişliğinde açılır , derin bir soluk alınır ve baş mümkün olduğu kadar geri konuma getirilir Bu durumda ağız hafifçe açıktır
Yukarıdan belli bir nokta seçilir
Bütün bedenini gererek önce sağ elle sonra sol elle yukarıda hedeflenen noktaya parmak uçları ile dokunacakmış gibi uzanılır, elma toplarmış gibi yapılır
2 Salyangoz oyunu
Grup sıra olur Herkes eli ile önündeki arkadaşının belinden tutar
Grup ritimle yürümeye başlar
En öndeki en arkadakini yakalamaya çalışır ve koşar
Yakalanan oyundan çıkar
3 Ad söyleyerek top atma
Grup halka olup yere oturur Herkes kendi adını söyleyerek karşısındakine topu atar
Adlar öğrenildikten sonra herkes karşısındaki kişinin adını söyleyerek topu ona atar
Top , en son lidere atılarak oyun bitirilir
4 Top bende değil oyunu
Müzik eşliğinde , eşler birbirine düşse , gerçek bir top ya da balon atar Atarken top bende değil diye bağırır
Lider müziği durdurunca elinde top kalan oyundan çıkar
En sona kalan kişi oyunu kazanmış olur
5 Haydi tanışalım
Öğretmenin el çırpmasıyla , karşımıza çıkan ilk insana ‘günaydın’ diyoruz Daha sonra karşılaştığımız bir başka kişiye ‘günaydın’ der ve adımızı söyleriz
6 Fırça
Öğretmen ‘Sizler ünlü bir ressamın fırçaları olacaksınız ve çok değerli resimler çizeceksiniz Sizin yaptığınız resimler sergilenecek ve dünyaca ünlü ressamlar gelip sergiyi gezecekler
’ Der
‘Fırçalar ayağa kalkıyor ve önlerindeki imgesel tuvale doğru yavaş yavaş ilerliyor Şimdi hızlı koşuyoruz (…), şimdi yavaşlıyoruz(…)
Kağıdımıza zıplaya zıplaya ulaşım ve resmimize başlayalım
Önce kağıdımızı başımızla boyamaya başlayalım(…),kollarımızla boyayalım (…),ellerimizle(…),parmaklarım ızla akan boyaları silelim(…)
Sırtımızla resmimize devam edelim (…),diz kapaklarımızla ,ayaklarımızla , topuklarımızla (…)kağıdımızı boyayalım
Şimdi ayrıntıları yapmak için çok duyarlı olan kirpiklerimizle boyayalım (…),dilimizle düzeltmeler yapalım (…),burnumuzla renkleri karıştıralım (…), saçımızla son bir kez kağıdımızı boyayalım
Resmimiz sergilemek üzere hazır sırt üstü yatalım ve eserimizi seyredelim
Mükemmel bir resim ! Gözlerimizi kapatalım , sergideki çok değerli resimler olduğumuzu düşünelim (…)
Ünlü ressamlar sergide sizleri satın alıyorlar(…)
7 Yürüyerek Isınma
Grup çember olur , müzik eşliğinde liderin yönergesine göre yürümeye başlar Lider : ‘ Çamurda , sırtında yük varmış gibi , sıcak kumlarda , yürümeye yeni başlamış bebek gibi , topallayarak , buz üzerinde , robot gibi , cam kırıklarının üzerinde , pisliklerinin arasında , ezilmiş domateslerin üzerinde , ayaklarında topuklu ayakkabı ile , huzurlu , korkmuş , neşeli , sinirli , vb
yönergeler verir
8 Eşini Bul
Gruptakiler ikili eşleşirler Lider herhangi bir müzik aletiyle yada elleriyle ritim verir
Gruptakiler eşlerini bırakarak karışık olarak yürür
Lider ‘eşini bul’ deyince herkes eşini bulup ellerinden tutarak çömelir
Geç oturan çift oyundan çıkar
9 Ayağını Yerden Kes
Liderin yönergesi doğrultusunda grup yavaşça yürürken , lider ‘ayağını yerden kes ‘ deyince herkes hızlıca yere oturup ayaklarını kaldırır Ayaklarını en son kaldıran oyundan çıkar
10 Çamura Batma
Gruptakilerden bir ebe seçilir Ebe, gruptakileri kovalar ve dokunduğu kişi donar , bacaklarını ve kollarını iki yana açar
Diğer bir oyuncu , donan kişinin bacakları arasından geçerse onu özgürleştirir
11 Kafesteki Kuş
Grup , bir halka oluşturur Grup çok büyükse iki halka olabilir
Her halkanın ortasına bir ebe girer ve halkayı yarıp kaçmaya çalışır
Ancak el ele tutuşan oyuncular ebenin alttan yada üstten kaçmasını engellemek için kollarını aşağı yukarı hareket ettirir
Engellenemeyen ve halkadan kaçan oyunca yeni bir ebe seçer
Dikkat : ( … ) işareti kısa bir süre beklenileceğini ifade etmektir
12 Gazete kapmaca
Sınıf sayısına göre gruplar üçer , beşer ya da yedişerli ayrılır Lider her bir grubun önüne bir gazete parçası koyar
Gruplar müzik eşliğinde gazete çevresinde dans ederler
Müzik durunca hızla gazetenin üzerine atlarlar
Gazetenin dışında kalanlar oyundan çıkarlar
b Grubun Birbirine Isınması
Oyun , çocukların kendini ifade etme yollarından biridir Drama etkinlikleri de çocuğun her alanda kendini daha fazla tanımasına olanak vererek , onun sosyal yaşamından rahat ve güvenli hareket etmesini sağlar
Eğitimde drama bir grup çalışmasıdır
Öğrenciler bu nedenle grup dinamiğinin oluşturulmasına katkıda bulunur
Önemli olan drama çalışmalarına neden katıldıklarını kavramış olmalıdır
Drama grubunda birlikte üretme , yaşama ve paylaşma süreçleri vardır
Grup içinde katılımcılar kendilerini böyle geliştirme fırsatı bulurlar
Drama çalışmaları , bireylerde empati duygusunu gelişmesi için en rahat ve en uygun ortamı sağlayabilir
Değişik rolleri alarak farklı kişiliklere bürünen öğrenci , kendini ve çevresini daha kolay tanır
Grubun yukarıdaki anlamda birbirine ısınması için aşağıdaki çalışmalar yapılabilir:
1 Güven yürüyüşleri
2 Gözü kapalı çember olma
3 Gözler kapalı sese yönlenme
4 Şapka kimdeyse
5 Kim sakladı bil bakalım
6 İkili heykel çalışması
c İletişimi artırıcı ısınma çalışmaları
İletişim ; bir düşüncenin duygunun paylaşımıdır ya da anlamları ortak hale getirme sürecidir Darama süreçlerinde gerçekleştirilen tüm etkinlikler birer iletişim etkinliğidir
Dramada çocuklar ; okuma ve dinlemeyle anlama , konuşma ve yazma ile anlatma becerilerini kazanırlar
Yukarıdaki anlamda iletişimi artırıcı aşağıdaki çalışmalar yapılabilir :
1 Sıra oluşturma
Örneğin ; cadde de karşıdan karşıya geçerken, birbirini hiç tanımayan birçok insan aynı anda trafik lambasında ki yeşil ışığın yanmasını bekler Bankada emekli maaşı almak için insanlar sıraya girerler
‘ başka hangi durumlarda buna benzer davranışlar gösterip birlikte hareket ederiz? ’ sorusu sorulabilir
2 Sessiz film
Grup , yarım çember biçiminde oturur Öğretmen , gruptan bir kişi çağırıp kulağına bir sözcük , bir kitap adı veya bir film adı söyler ; ondan ses kullanmadan canlandırmasını ister
3 Köşe kapmaca
2 DRAMATİZASYON
Dramatizasyon daha çok yazılı bir metne dayalı olarak bir konu ya da durumun canlandırılmasıdır Dramatizasyon kavramı daha önce de değinildiği gibi , eğitim tarihimizde , eğitim programlarında bir öğretim yöntemi olarak yer almıştır
1980’li yıllardan sonraki eğitim bilim çalışmalarında eğitimde drama ya da yaratıcı drama kavramları kullanılmaya başlanmıştır
Dramatizasyonun anlamı drama kavr!!!!! Göre daha dardır
Dramatizasyonda ki canlandırmalar çoğu zaman bir tiyatro oyunu çalışması gibi belli kurallara bağlı olarak yürür
Öğretmen role girmez , bir yönetmen gibi davranır
Dramatizasyon çalışmaları her yaştaki öğrencinin , severek , zevkle katıldığı , ilgiyi en üst düzeyde tutan ve oldukça yaratıcı bir etkinliktir
Öğrenciler herhangi bir öyküyü canlandırırken , sözel yeteneklerine yanı sıra beden dilini de geliştirirler
Dramatizasyonun uygulaması ile ilgili olan aşağıdaki örneklerde , öğretmen öykülere uygun malzemeyi hazırlar
3 DRAMATİK OYUN
Oyun ve dramatik oyun farklı kavramlardır Pek çok oyun önceden bilinse de kendiliğinden ortaya çıkar
dramatik oyun bir grup oyunudur
Dramatik oyunların başlangıcı ve sonu olmayabilir
Çocukların kendilerini ifade ettikleri doğal yollardan biridir
Çocuklar , oyunlarda çeşitli nesneleri kullanabilirler , onları konuştururlar , soru sorarlar ve ya onlarla ilgili olan olayları canlandırırlar
Dramatik oyunda , çocuğun paylaşımcı bir insan olmasına yardım eder
Çocuk kendi dünyasını yaratır , sıkıntılarını hafifletir
4 DRAMA ( YARATICI DRAMA )
Drama bir liderin tasarladığı ve zaman zaman kendisinin de yer aldığı bir etkinliktir Öğrenciye baskı yapılmaksızın öneriler temalar çerçevesinde doğaçlama temeline dayanır
Yaşanmış bir olgu , bir deneyim olarak drama belli bir eğitsel amaç taşımakla beraber , tiyatro öğelerini kullanır ve tiyatro diline ulaşabilir
Dramanın konusu lider tarafından çocukla birlikte belirlenir
Bir şiiri , öykü , makale , resim , fotoğraf , müzik vb
konular çıkış noktasını oluşturabilir
5 OYUNLAR – DOĞAÇLAMALAR
Doğaçlama , insan davranışlarını yönlendiren önemli bir öğedir Bir çocuğun tüm devinimlerini , düş gücünü kullanarak oyun oynaması da bir doğaçlamadır
Sözgelimi evcilik oyunlarında kız çocukların büyük bir ciddiyetle ve yoğunlaşarak annelerini , erkek çocukların ise babalarını taklit ederken onların yerine kendilerini koymaları , onlarla özdeşleşmelerini sağlar
Drama da yaratıcı bir yöntem olarak benimsenen doğaçlama , değişebilirli ve anında yaratmayı ifade eder
Doğaçlama süresi içinde fikirler toplanır , problemler çözülür
Böylece çocuk kendini anlatır ve grupla tartışmalar yapar
Bu çalışma da hem bireysel hem grupla yaratıcılık ortaya çıkar
6 ÖYKÜ OLUŞTURMA
Drama çalışmalarında öğretmenin vereceği konunun hedefine uygun olarak , günlük yaşantıdan , olaylardan, simgelerden yola çıkarak grupla birlikte bir öykü oluşturulabilir Öğretmen bundan sonra üzerinde durulacak çeşitli yollarla öykü oluşturmayı dener
Çeşitli öykünme çalışmaları yaptırabilir
Aşağıda drama ve öykü oluşturma kapsamında bazı örneklere yer verilmiştir :
1 Sözcükler ve Çağrışımlardan Öykü Oluşturma ve Oynama
2 Resim ya da Fotoğraflardan Öykü Oluşturma
3 Şiirlerden Öykü Oluşturma
4 Simgelerden Öykü Oluşturma
5 Soyut Kavramlardan Öykü Oluşturma
6 İmge ve Tablolar Oluşturup Öyküye Geçme
7 Seslerden Öykü Oluşturma
7 TOPLUMSAL KONULAR VE DRAMA
Günlük yaşantıdan bazı kesitler , bir gazete veya radyo haberi , televizyonda gördüğümüz olaylar drama dersinin çalışma konusu olabilir Ulusal ve evrensel öyküler , çocuk öyküleri , masallar , tarihi olaylar da bu kapsam içindedir
Öğretmen sınıftaki çocuklara konuyu ana çizgileriyle anlatır
Çocuklar gruplara ayrılır
Her grup kendi aralarında rolleri paylaşır , konuyu tartışır , nasıl oyunlaştıracağına karar verir ve oynar
Öğretmen , çocuklara yaratıcılıklarını engelleyici önerilerde bulunmaz
Örneğin ; öğretmen haberleşme konusunu öğrencilere anlatır ve tartışılır
Konunun daha pekişmesi için haberleşme ile ilgili bir öykü anlatılır ya da bir belgesel izlenebilir
(Öğretmen öyküyü kendisi de yaratabilir veya bir kaynaktan yararlanabilir
)
Gruplara kısa bir çalışma ve düşünme , düşünce alış verişi süresi verilir
Sözgelimi çevre konusu , hemen her sınıf düzeyinde ünitelerin içinde yer almaktadır
Çevreyi , kendimiz ve başkaları için yaşanılır hale getirmek , doğanın dengesini bozmamak ve insanların yarattığı sorunlarla baş edebilmek amacıyla , çocukların çevreye duyarlılık kazanacağı oyunlar özellikle drama da yer alabilmektedir
8 DUYU VE DEVİNİM OYUNLARI
Beş duyunun harekete geçirilmesini amaçlayan oyunlar , duyu oyunlarıdır Genellikle ısınma çalışmaları içinde yer alır
Günlük yaşamımız da çoğunlukla görme duyusu yoluyla hareket ederiz
Bu duygu devreden çıkarıldığında diğer duyular daha çok kullanılmaya başlanır
Bu nedenle diğer duyularla ilgili çalışmalar gözü kapalı olarak yaptırılır
Lider dokunma duyusu aracılığı ile düş gücünü devreye sokmak üzere , bir örtü altına sakladığı objelere grup üyelerine tek tek dokunmalarını ve hissetmelerini ister
‘Boynu , elini,biçimini ,sertliğini algılamaya çalışır
’ der
Örtü açılır , herkes seçmiş olduğu objenin önüne oturur
Nesneyi eline alarak ona hayal gücünü katarak yeni özellikler yükler
Hangi amaçla , niçin , nerede , nasıl kullanıldığını söyler
Görme duyumuzu en çok kullandığımız halde gözlerimizi yeterince kullanmayız
Görme duyusunu ayrıca çalıştırmak gerekir
İyi gözlemci olmak için , ayrıntıyı yakalamak üzere duyusunu çalıştıran oyunlara da yer verilmelidir
Görme Çalışmaları
İşitme Çalışması
Koku Çalışması
9 SOSYAL YAŞAMA İLİŞKİN OYUNLAR
Sosyal yaşama ilişkin konular özellikle dramanın alanına girer İnsanlar belli bir çevrede yaşarlar
Sürekli iletişim ve etkileşim halindedirler
Sosyal yaşamın canlandırılması için otobüs ortamı , hastahane , terminaldeki karmaşa ortamı , resmi dairedeki telaş gibi ortamlar , durumlar çalışma içine alınabilir
Doğru ve gerçekçi olan roller desteklenir
Gerekirse oyunlar karşılaştırılmalı olarak yeniden oynanır
Karşılaştırmalı rol oynama , doğru ve gerçekçi olanı buldurmak amacı ile yapılır
Abartılı , yapmacık oynanan roller çocukların doğru ve gerçekçi yanı kazanılması gereken davranışı görmesi için çok uygun değildir
Ancak oyuna eğitsel boyut kazandırmak üzere her rolü değişik biçimlerde oynamak doğru bir yaklaşım olabilir
Sosyal yaşama ilişkin oyunlara aşağıdaki örnekler verilebilir:
1 Grup serbest bir şekilde etkinlik alanında dolaşırken öğretmen , öğrencilere yönergeler vererek çalışmayı başlatır
Ayaklarınızın altında çeşitli meyveler , sebzeler var
Bunlar rengarenk , taptaze ve hoş kokuludur
Canınız istiyor , ağzınız sulanıyor
Ancak yiyemiyorsunuz
Sadece dokunabiliyorsunuz
Aralarında dolaşıyorsunuz
Hem yürüyorsunuz , hem de elinize alıp atıyorsunuz
Alın , atın
Alın , atın … Yavaş atın
2 ‘ Belediye Otobüsündesiniz
’ lider tarafından verilen bu konunun öğrencilerce anında oynanması istenir
Üstlenilecek rollerin şunlar olması beklenir:
* köyden yeni gelen şaşkın yolcu
* özürlü bir yolcu
* hamile bir kadın
* okula giden öğrenciler
* şoför , vb
10 İMGELEMİ GELİŞTİRİCİ OYUNLAR
İmgeler hemen her zaman nesnel , resimsel birer görüntüdür, bir tür zihinsel resimdir Çocuğun imgelerle düşünme gibi temel bir gereksinimi okulda kısıtlanmaktadır
Çünkü eğitim sistemimizde sözel anlatım egemendir
Zihinsel süreçlerden biri olan düşünme sürecinde imgelerden yararlanırız
Düşünme olayı , yalnızca kavramlarla düşünme değildir
Yaşantı , deney ve algılarımızın çoğu imgelere dayalıdır
Fikirleri çağrıştıran ve düşünceyi resimleştiren zihnimizde oluşan sayısız imgelerdir
Yaratıcı drama etkinliklerinde çocuk çevreyle etkileşim içine girerek imgelem gücünü gerçekleştirir
Yaşantılarından elde ettiği sonuçlar yoluyla eski imgelerini seçerek , tekrar düzenleyerek yenileriyle birleştirir ve buradan kavramlara geçerek yeni fikirler üretir
Çıkış noktası olarak nesneler , sözcükler , müzikler kullanılabilir
Nesnelerden yola çıkılarak yapılan dokunma duyusunu geliştirici oyunlar , seslerin çağrıştırdıklarını canlandırma , resimsel olarak göz önüne getirme ve seslerle öykü yaratma çalışmaları bu tür drama aşamalarıdır
Klasik müzikle düşsel yolculuklar yapmak , düşsel ortamlarda kendi oyunlarını oynamak , çocuğun kendisini özgürce ifade etmesini ve bağımsız hareket etmesini sağlar
11 OYUN KURMA ÇALIŞMALARI
Oyun kurmak , çocuk oyunlarında kullanılan bir deyimdir Çocuk , oynayacağı oyunu kendisi belirler, düşüncelerini arkadaşlarına açar , grubu oluşturur ve bilinen bir oyunu birlikte oynarlar
Bu bir oyun kurmadır
Çocukluk çağı oyunlarının grubun kaynaştırılmasında önemli bir rolü vardır
Sınıf ortamında bildikleri oyunları birbirine öğretmeleri çocuklardan istendiğinde , kendi oyunlarını kendileri kurmuş olurlar
Drama sürecinde bir oyun kurmak söz konusu olduğunda , öğretmen oynatacağı oyunu konusunu ünitelerden veya o günlerde sınıfta yaşanmış bir sorundan yola çıkarak çocuklarla birlikte saptayabilir
Oyun kurmada başvurulabilecek bir yol da grup üyelerinin anılarının oynanmasıdır
Her grup kendi içinde bir arkadaşının önemsediği bir anısını dinler ve bunu oynar
Okula geldiği ilk gün , karne aldığı gün , tatilde yaşadığı bir durum veya arkadaşları ile paylaşmak istediği özel bir anı oyun konusu olabilir
12 PANDOMİM ( SÖZSÜZ OYUN )
Pandomim ‘genellikle bir masalı , bir öyküyü sadece bedensel devinimlerle iletme sanatı ya da aracıdır’ Diye tanımlanır
Jest ve hareketler konuşmadan önce gelir
Küçük çocuklar istek ve duygularını , korkularını sözcüklerle ifade etmeyi öğrenmeden önce jestler ve hareketlerle bildirirler
Pandomimler genellikle öğretmenin yönlendirilmesiyle yapılır
Yönlendirme komutları değişik duygu durumları içermelidir
Bu pandomimler ısınma yapılabileceği gibi imge ve devinim oyunları içinde de yer alabilir
Bazı Atasözleri veya Deyimler İle Pandomim Çalışması
Öğretmen , çeşitli atasözlerini küçük kağıtlara yazar ve katlayarak bir torbaya atar Bütün öğrenciler torbadan bir kağıt çeker
Kağıttaki yazılar , yazıldığı şekli ile konuşmadan canlandırılır
Bazı Atasözleri ve Deyimler:
* Dilimde tüy biti
* Ayaklarıma kara su indi
* Saçını süpürge etti
* Gözünü dört aç
* Tüylerim diken diken oldu
* Okulu asmak
* Ayakları geri geri gitmek
* Aç ayı oynamaz
* Kafası bozulmak
* Kafasını taşlara ( duvara ) vurmak
* Ayağını yorganına göre uzatmak
* Başına çorap örmek
* Başını bağlamak
* Surat asmak
* Yüz vermek
* Ağzı var dili yok
* Ağız aramak
13 KUKLA
Kukla ile yapılan canlandırma oyunları dramaya katkı sağlayabilir Kukla oyunundaki konu ve konuşmalar , ikili diyaloğa dayalı öyküler öğretmen tarafından seçilir
Kukla çalışmalarında malzeme olarak, kağıt kuklalar ve kartonlara çizilmiş hayvan resimleri kullanılabilir
Bu materyaller öğrencilerle birlikte de hazırlanabilir
Sahne olarak ters çevrilen bir masa ve basit bir perde gibi sınıf içi araçlardan yararlanılır
Öğrencinin kendi oynattığı kuklanın karakterine girmesi , onun duygularını anlamasını ve empati kurmasını sağlar
Blogda Aramak İçin TIKLAYINIZ
|
|
Drama Etkİnlİk TÜrlerİ
*
Bu yazı tarih olarak: Cuma, Mayıs 01, 2009
eklenmiştir.Kategorisi
Türkçe edebiyat konuları
.
Bu yazıya yapılacak yorumlardan haberdar olmak için feed. Bu yazıya yorum yazabilirsiniz.
Kapsamlı ve ayrıntılı dokümanlar için TIKLAYINIZ