Tanzimat Edebiyatında Öykü ve Roman 
 
 Divan edebiyatımızın  Leyla ile Mecnun, Hüsrev ile Şirin, Yusuf ile Züheyla, v.b. mesnevilerini; halk  edebiyatımızın Kerem ile Aslı, Tahir ile Zühre, Arzu ile Kanber, v.b. öyküleri;  meddah öykülerini; Battal Gazi, Hayber Kalesi, v.b. gibi dinsel ve tarihsel  öyküleri bir kenara bırakırsak, Avrupa’daki anlamıyla öykü ve roman türleri  Türkiye’ye Tanzimat edebiyatı ile girmiştir. Çeviri ile başlayan bu süreç,  taklitler ile devam ederek gelişmiş ve kimliğini kazanarak günümüze  gelinmiştir.
 
 
 
Edebiyatımızda görülen roman biçimindeki ilk eser, Yusuf  Kamil Paşa’nın Fénelon’dan çevirdiği “Telemak”tır (1859). Bu eser özetlenerek  çevrilmesine rağmen uzun yıllar (“Ahlak kitabı” olarak görüldüğünden) okullarda  okutulmuştur.
 
 
 
Bu ilk dönemde bu tercüme eseri takip eden bir çok eser  daha çevrilmişti. Ancak, bu eserlerdeki en büyük sorun “dil”di. Dil oldukça  ağırdı. Alışılagelen eski dil kullanımı Batı romanına uygun değildi. İkincisi  de batı kültürü ile Osmanlı kültürü arasında ki ahlak farkıydı. Çevrilecek  eserler Müslüman ahlakına ters düşmemeliydi.
 
 
 
Türk edebiyatında öykü ve  roman alanındaki yerli ürünler, Ahmet Mithat’ın 1870’te basılan “Kıssadan Hisse”  ve “Letaif-i Rivayat” adlı öykü kitapları ile verilmeye başladı.
 
 
 
Tanzimat  döneminde çeviri eserler için söz konusu olan dil ve ahlak sorunları yerli  eserlerin de başlıca sorunları oldu.
 
 
 
 Tanzimat Edebiyatı öykü ve  roman özellikleri :
 
 1 – Tanzimat edebiyatı öykü ve  romanında olaylar çoğunlukla günlük yaşamdan veya tarihten alınmıştır; olayların  olmuş ya da olabilir izlenimini bırakması gerektiği konusunda bütün Tanzimat  romancıları birleşmişlerdir.
 
 
 
 2 – İlk öykülerde topluluk  önünde anlatılan meddah öykülerinin etkisi ve tekniği görülür.
 
 
 
 3  – Daha ilk eserlerden başlayarak, Tanzimat edebiyatı öykü ve  romancılarının bir kısmı halka (Ahmet Mithat, Emin Nihat, Şemsettin Sami,  Nabizade Nazım), bir kısmı aydın kişilere (Namık Kemal, Sami Paşazade Sezai,  Recaizade Mahmut Ekrem) seslenmeyi tercih etmişlerdir.
 
 
 
 4  – Bunun sonucu olarak da, halka seslenen yazarlar sade dille, aydın  kişilere seslenen yazarlarsa yabancı sözlük ve dil kuralları ile yüklü bir dille  yazmışlardır.
 
 
 
 5 – Eserler genel olarak, duygusal, acıklı  konular üzerine kurulmuştur.
 
 
 
 6 – Tanzimat öykü ve  romanında işlenen önemli temalar: “tutsaklık”; zorla yapılan evliliklerin  doğurdu acı sonuçlar; Batı uygarlığı ile Osmanlı uygarlığı arasındaki farkların  karşılaştırılması; kadın erkek arasında ki ilişkilerde değişik ortamlarda  gelişen evlilik, aşık olma temaları ağırlıklı olarak  işlenmiştir.
 
 
 
 7 – Tanzimat edebiyatının ilk döneminde  yetişen ve romantizm akımının etkisi altında kalan yazarların eserlerinde bu  akımın özelliği olarak :
 
Tesadüflere çok yer verilmiştir.
Yazarların kişiliği gizlenmemiş; ikide bir okuyucuya “Ey Kaari!” (okuyucu)  diye seslenilmiş; olaylar okuyucuyla konuşa konuşa yürütülmüştür.
Sırası düştükçe, olayın yürüyüşü durdurulmuş, bir takım bilgiler  verilmiştir.
Roman aracılığı ile bireyi eğitme ve toplumu düzeltme amacı gözetilmiş;  bunun için de siyaset, din, ahlak, felsefe v.b. ile ilgili düşünce ve bilgiler  ya olayın yürüyüşü durdurulup ya da olayların örülüşü içinde dolaylı olarak  okuyucuya aktarılmıştır.
Kahramanlar çoğu zaman yaşamdan alınmış doğal kişilerdi. Ancak kimi zaman  olağanüstü olaylara ve insanlara da yer verilmiştir.
Kahramanlar çoğu zaman tek yönlüdür. İyiler tamamen iyi, kötüler de tamamen  kötüdür.
Olayların sonunda, çoğu zaman iyiler ödüllerini, kötüler ya da suçlular  cezalarını alırlar.
Kahramanlar çoğu zaman bir görüşte aşık olurlar.
Yer ve çevre tasvirleri çoğu zaman eseri süslemek için yapılmıştır.
Kişi tasvirleri de çoğu zaman olay içinde eritilmemiş; tersine, olayın  yürüyüşü durdurularak, kişinin kaşı, gözü, saçı, v.b. özellikleri teker teker  anlatılmıştır.
10 – Tanzimat edebiyatının ikinci döneminde yetişen  realizm (gerçekçilik) ile natüralizm (doğalcılık) akımlarının etkisi altında  kalmaya başlayan yazarların eserlerinde ise, gözleme önem verilmiş, nedenlerle  sonuçlar arasında bağlar aranmış, olağanüstü olaylar ve kişiler bırakılmış,  anlatılan her şeyin olabilir izlenimini bırakmasına dikkat  edilmiştir.
 
 
 
 Tanzimat Edebiyatının öykü ve roman yazarlarının  başlıcaları :
 
Romantizm etkisi altındakiler :
 
 -  Ahmet Mithat
 
 - Emin Nihat
 
 -  Şemsettin Sami
 
 - Namık Kemal
 
 
 
 Realizm  etkisi altındakiler :
 
 - Sami Paşazade  Sezai
 
 - Mehmet Murat
 
 - Recaizade Mehmet  Ekrem
 
 
 
 Natüralizm etkisi altındakiler :
 
 -  Nabizade Nazım
  
Blogda Aramak İçin TIKLAYINIZ
|  |  | 
Tanzimat Edebiyatında Öykü ve Roman
*
		 Bu yazı tarih olarak: Pazartesi, Mayıs 25, 2009
	
			eklenmiştir.Kategorisi 
				
Türkçe edebiyat konuları
.
		 Bu yazıya yapılacak yorumlardan haberdar olmak için feed. Bu yazıya yorum yazabilirsiniz.
 Kapsamlı ve ayrıntılı dokümanlar için TIKLAYINIZ
