Metin Seçimi Nedir, Özellikleri
Temel Yasam Deneyim Alanlari
Herkese ilginç gelebilecek ve okuma istegini uyandirabilecek metinler
bulmak oldukça zordur. “ Bir yandan her ögrencinin ilgi alaninin degisik
oldugu, öte yandan ise bir çok konunun zaman içinde güncelligini yitirecegi
düsünüldügünde ögrenciyi güdüleyerek, ilgisini çekerek, ögrenme istegi
uyandirarak onun kisiliginin gelisimine yardimci olacak ders konularini
seçmenin güç oldugu ortaya çikar. Yabanci dil ögretiminde son yönelisler, konu
seçiminde her kültürde varolan, tüm insanlarin deneyim alani içine giren, ancak
her kültürde degisik görünümler içeren temel yasam deneyim alanlari’nin çikis
noktasi olarak alinmasini öngörmektedir. Antropolojinin inceleme alanina giren
temel yasam islevlerinden yola çikilarak saptanmis olan bu alanlar yabanci dil
ögretimi söz konusu oldugunda söyle siralanabilirler:
- Aile içi yasam
- Aileyi asan daha genis bir topluluk içinde yasam
- Dogum ve ölüm
- Yerlesim
- Çalisma
- Ögrenme
- Yeme / içme
- Bos zaman degerlendirmesi
- Yer degistirme, seyahat etme
- Zamanla ilgili deneyimler ( Ne oldu?, ne oluyor?, ne olacak? )
- Dinsel deneyimler
- Otorite ile iliskiler
- Bagimsizlik kazanma
- Yaratici olma, hayal gücünü gelistirme
vb.
Ögrenci kendi toplum düzeni içinde varolan, kendi deneyim alanlari ile
örtüsen konularla yabanci kültür içinde karsilasmasi; onun yeni olanla kendisine
yakin olan arasinda iliskiler kurmasina, iki kültürün benzer ve farkli yanlari ile
ilgili düsünceler üretmesine, bir yandan kendisine yabanci olani anlayabilmek
dürtüsüyle amaç kültürle ilgili bilgiler edinmek istemesine, öte yandan da kendi
kültürünü sorgulamasina neden olacaktir. Kültürlerarasi bildirisime dayanan
yabanci dil ögretimi ancak bu iki yönlü islevi yerine getirirse amacina ulasmis
olur.” (Tapan N.,1990,s.63-64)
Konu Seçimi
Daha önce sözü geçen okuyucu-metin iliskisinin gerçeklesebilmesi metinle
islenecek konunun, su noktalar uyarinca seçilmesine baglidir:
- Metnin aktardigi yabanci dünya ögrencinin kendi dünyasina ve kendi
deneyimlerine baglantilar kurmasina olanak veren yönleriyle islenmis
olmalidir. Ancak bu durumda ögrencinin ön deneyim ve ön
bilgilerinden yararlanarak metne yaklasabilir.
- Metnin sundugu yabanci dünya ile ögrencinin kendi dünyasi arasinda
farkin olmadigi ya da çok az oldugu durumlarda, etkin bir okuyucu
metin etkilesimi saglanamaz. Böyle bir metin ögrencinin ön
deneyimlerinde degismeler yaratmayacagindan, okuma çalismalari salt
dilsel çalismalara dönüsecektir. Ögrencinin kendi dünyasi ile yabanci
dünya arasindaki farkin çok büyük oldugu durumlarda ise, ögrencinin
ön bilgisi asilacaktir; bu da ögrencinin okuma istegini olumsuz
etkileyecektir.
- Metnin içerdigi konu, ögrenciyi yabanci dünyayi ve kendi dünyasini
sorgulamaya, kiyaslayarak degerlendirmeye götürmelidir.
- Yabanci dil derslerinde islenecek konular, ögrenciyi yabanci kültürü
diger yönleriyle de tanimaya isteklendirmelidir. Böylelikle ders içi
okumanin sinirlari asilabilir ve yabanci dilde okuma bilgi kazaniminda
kullanilan etkin bir araç olur, okuma islevsellik kazanir.” ( Polat
T.,1990,.s.80 )
Blogda Aramak İçin TIKLAYINIZ
|
|
Metin Seçimi Nedir, Özellikleri
*
Bu yazı tarih olarak: Pazartesi, Mayıs 25, 2009 eklenmiştir.Kategorisi Türkçe edebiyat konuları . Bu yazıya yapılacak yorumlardan haberdar olmak için feed. Bu yazıya yorum yazabilirsiniz. Kapsamlı ve ayrıntılı dokümanlar için TIKLAYINIZ