EDWIN RAY GUTHRIE (1886-1959)
GUTHRIE�NIN ÖĞRENMEYE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ
Guthrıe,öğrenmenin tek bir ilke ile açıklanabileceğini savunmaktadır. Ona göre,bu tek yasa bitişikliktir.
ÖĞRENMENİN TEK YASASI
Guthrıe öğrenmenin yek yasasının bitişiklik olduğunu ifade etmiştir. Ona göre,bir uyarıcıya karşı yapılan tepkini,daha sonra,aynı uyarıcıyla karşılaşıldığında da gösterilme eğilimi vardır. Bir başka deyişle Guthrıe�nin bitişikliği uyarıcı-tepki bitişikliğidir.
ÖĞRENMEDE TEK DENEME
Guthrie,bir öğrenme ilkesi olan sıklık yasasını tamamen reddetmektedir. Ona göre�Bir uyarıcı örüntüsü tüm çağrışım gücünü neden olduğunu tepkiyle ilk eşleşmesinde kazanır. Yapılan tekrarlar bağın gücünü arttırmaz.
SONUNCULUK İLKESİ
Sonunculuk ilkesi,belli uyarıcı örüntüsüne karşı yapılan sonuncu tepkinin aynı uyarıcı örüntüsüyle karşılaşıldığında tekrar gösterilmesi eğilimidir.
ALIŞTIRMANIN BECERİYİ GELİŞTİRME NEDENİ
Guthrie,tekrar etmenin beceriyi niçin geliştirdiğine ilişkin soruyu,etkinlikleri ve hareketi birbirinden ayırarak vermiştir. Hareketler basit kas devinimleridir. Etkinlikler ise birçok hareketten meydana gelmektedir. Beceri de birçok etkinliği kapsamaktadır.
Bir etkinliğin, birçok hareketi kapsadığı gibi,bir beceri de birçok etkinliği kapsamaktadır. Örneğin;daktilo yazma,araba sürme vb. birer beceridir. Beceri,her biri bir denmede,öğrenilen çok fazla sayıdaki belirli uyarıcı-tepki bağlarından oluşmaktadır. Örneğin,otomobil kullanmada; direksiyon hâkimiyeti,viteslerin ayrı ayrı geçirilmesi,debriyaj, fren,gaz pedallarının koordineli olarak kullanılması vb. her biri kendi içinde bile birçok hareketin öğrenilmesini kapsar. Kısaca,araba kullanma becerisi,her biri tek bir denemede öğrenilen pek çok sayıda özel uyarıcı-tepki bağlarının üst üste gelmesinden oluşmaktadır.
HAREKET ÜREYEN UYARICI
Bu önermeye göre bu uyarıcılar vücudun hareketleriyle oluşmaktadır. Örneğin bir ses duyup başımızı çevirdiğimizde kaslar,lifler,eklemle r uyarıcı üretirler. Daha sonra bu uyarıcıya karşı yapılan tepki de bir sonraki tepki için uyarıcı oluşturur ve böyle amaç tepki yapılıncaya kadar devam eder.
GUTHRIE�YE GÖRE
GÜDÜLENME-CEZALANDIRMA
Guthrıe�nin öğrenme kuramında organizmanın güdülenme durumu önemli bir yer taşımaz. Güdülenme durumu,sadece çağrımsal bağların oluşturduğu hareketleri belirlemesi bakımından önemlidir. Bir başka deyişle,dürtü,yeme,iç me gibi belirli bir tamamlanmış tepkiyi oluşturan uyarıcı-tepki sıralaması için önemlidir
AMAÇLAR
Guthrıe�ye göre amaçlar,süreğen uyarıcıya koşullanan tepkilerdir. Birey ya da herhangi bir organizma,bir şeyi organize ederken bir plan yapar ve onu uygular.
PEKİŞTİRME
Pekiştirme, uyarıcı koşullarını değiştirerek öğrenmemeyi ya da öğrenilen bağın yok olmasını engeller. Pekiştirme, uyarıcı ve tepki arsındaki bağın gücünü arttırmaz.
ALINTIDIR
Blogda Aramak İçin TIKLAYINIZ
|
|
Guthrie'nin Öğrenme Kuramı
*
Bu yazı tarih olarak: Perşembe, Mayıs 28, 2009 eklenmiştir.Kategorisi kPSS ders notları . Bu yazıya yapılacak yorumlardan haberdar olmak için feed. Bu yazıya yorum yazabilirsiniz. Kapsamlı ve ayrıntılı dokümanlar için TIKLAYINIZ