Ticaret-Turizm-Ulaşım -I-
1.
Yukarıdaki grafikte, beş ayrı merkezdeki, kış ve yaz mevsimlerinde nüfus sayıları gösterilmiştir.
Yaz nüfus artışlarında kıyı ve deniz turizminin etkili olduğu dikkate alınırsa, bu merkezlerden hangisinin Ege veya Akdeniz kıyılarında olduğu söylenemez?
A) I B) II C) III D) IV E) V
2. I. Sıcaklık ortalamaları
II. Bitki örtüsü
III. Kayak merkezleri
IV. Ulaşım
V. Yüzölçümü
Herhangi bir ülkede turizmin gelişmesinde yukarıda verilen faktörlerden hangileri diğerlerine göre etkili değildir?
A) I ve II B) II ve III C) III ve V
D) II ve IV E) Yalnız V
3. Türkiye'de turizm geliri en fazla olan kent İstanbul iken, Muğla'nın ekonomisinde turizm gelirlerinin payı daha fazladır.
Bu durum Muğla'nın hangi özelliğinin bir sonucudur?
A) Yaz turizm merkezlerinin çok olması
B) Turizm dışı ekonomik faaliyetlerinin sınırlı olması
C) Turizm olanaklarının çeşitli olması
D) Deniz turizm döneminin uzun olması
E) Kentteki turizm bilincinin gelişmiş olması
4. Ulaşımı etkileyen koşullar dikkate alındığında, aşağıdakilerden hangisi Türkiye'de ulaşımı engelleyen etkenlerden biri değildir?
A) Ova ve platoların geniş bir alan kaplaması
B) Akdeniz ve Karadeniz'de dağların kıyıya paralel uzanması
C) Engebelerin çok fazla olması
D) Akarsuların vadilerini dik ve derin yarması
E) Yükseltinin fazla olması
© NIBUBAI
5. Aşağıdaki haritada, Türkiye'de demiryolu bağlantısı olan iller gösterilmiştir.
Buna göre, her ilde demiryolu bağlantısının olmaması öncelikle aşağıdakilerden hangisine bağlanabilir?
A) Ulaşım süresinin uzun olmasına
B) Trafik kazalarının olmasına
C) Arazinin engebeli olmasına
D) İklim koşullarının uygun olmasına
E) Deniz bağlantısının olmasına
6. Türkiye'deki ulaşım koşullan dikkate alındığında, aşağıdakilerden hangisini söylemek doğru olmaz?
A) En büyük ithalat ve ihracat limanları İstanbul-İzmir ve İzmit'tir.
B) Ulaşım yolları daha çok doğu-batı uzanışlıdır.
C) En yaygın ulaşım ağı karayoludur.
D) En ekonomik ulaşım tipi denizyoludur.
E) En çok yük taşınan ulaşım tipi hava yoludur.
7. Türkiye'de potansiyel olduğu halde deniz yolunun, karayolu kadar önemli yere sahip olamamasının temel sebebi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Üç tarafının denizlerle çevrili olması
B) İstenilen her noktaya deniz yoluyla ulaşılamaması
C) Denizyolu taşıma maliyetinin yüksek olması
D) Karayolunun denizyoluna göre yük taşıma kapasitesinin yüksek olması
E) Denizlerin ulaşım için elverişli olmaması
8. Bir limanın gelişmesinde;
- Hinterlandının genişliği
- Yükleme ve boşaltma kapasitesinin büyüklüğü
- Ulaşım bağlantısının kolaylığı önemlidir.
Bu bilgiler dikkate alındığında, aşağıdaki limanlardan hangisinin diğerlerine oranla daha fazla geliştiği söylenebilir?
A) Tekirdağ B) Ordu C) Sinop
D) İzmit E) Antalya
9. Kuveyt Abadan ile Irak Um-Kasr limanlarının gelişiminde petrol, İngiltere Cardiffi limanının gelişiminde ise demir madeni etkili olmuştur.
I. Ordu
II. İstanbul
III. İzmir
IV. Zonguldak
V. Trabzon
Türkiye'deki limanlardan hangisinin gelişiminde yukarıdakine benzer durumun etkili olduğu söylenebilir?
A) I B) II C) III D) IV E) V
10.
Yukarıdaki grafikte Akdeniz Bölgesindeki yolcu taşımacılığının, ulaşım sistemlerine yaklaşık olarak oransal dağılımı verilmiştir.
Yolcuların ulaşım yollarına dağılımının grafikteki gibi olmasında, aşağıdakilerden hangisinin etkisinin en az olduğu söylenebilir?
A) Karayolunun en hızlı ulaşım sistemi olması
B) Yer şekillerinin engebeli ve dağlık olması
C) Küçük yerleşim birimlerine karayolu ile ulaşılabilmesi
D) Hava ulaşımının çok pahalı olması
E) Demiryollarının bölgenin her yerine yayılamamış olması
11. Bir ülkenin ithalat ve ihracatında yer alan malların yüzde oranları aşağıdaki gibidir.
İHRACAT
İTHALAT
Tarım ürünü
Ham madde
Sanayi ürünü
Hammadde
Yatırım Malları
Tüketim Malları
% 20
% 5
% 75
% 75
% 10
% 15
Yukarıdaki bilgilere bakılarak; bu ülke ile ilgili aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılamaz?
A) Hammadde dışalımı azdır.
B) Gelişmiş bir ülkedir.
C) Sanayide çalışanlarının oranı fazladır.
D) Doğal nüfus artış hızı azdır.
E) Yaşlı nüfus oranı fazladır.
12.
Yukarıdaki grafikte Türkiye'de 1985-2000 yılları arasında ulaşım yatırımlarının, ulaşım sistemlerine göre oranları verilmiştir.
Aşağıdakilerden hangisi bu grafikten çıkarılabilecek sonuç değildir?
A) Ulaşım sistemlerine yapılan yatırımlar dengeli değildir.
B) Karayoluna yapılan yatırımların oranı 1990 -1999 yılları arasında azalmıştır.
C) 1997-1999 arasında hava yoluna yapılan yatırımlar artmıştır.
D) Yatırımlar içinde en az paya sahip olan demiryoludur.
E) Ulaşım sektörüne ayrılan toplam yatırımlar azalmıştır.
13. Bir ülkenin ihracatının;
% 65'ini tarım ürünleri % 20'sini madenler % 15'ini sanayi ürünleri
oluşturuyorsa; bu ülke ile ilgili olarak aşağıda verilen bilgilerden hangisi doğru olur?
A) Ortalama yaşam süresi uzundur.
B) Enerji tüketimi fazladır.
C) Sağlık hizmetleri gelişmiştir.
D) Sanayisi gelişmemiştir.
E) Kentleşme oranı fazladır.
14. Aşağıda bir ülkenin yıllara göre ihracat ve ithalatının ekonomi içerisindeki oransal değişimi verilmiştir.
Grafikteki bilgilere göre bu ülke için aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?
A) Hammaddeler satın almaktadır.
B) Dışsatımında sanayi ürünleri başta gelir.
C) Doğal nüfus artışı hızla artmaktadır.
D) Şehirleşme oranı yüksektir.
E) Eğitim ve sağlık hizmetleri gelişmiştir.
Cevap Anahtarı
1. B 2. E 3. B 4. A 5. C
6. E 7. B 8. D 9. D 10. A
11. A 12. E 13. D 14. C
Ticaret-Turizm-Ulaşım -II-
1. Türkiye'de bölgeler arasında iklim farklılığı vardır. Bu bakımdan yetiştirilen tarım ürünlerinin çeşitleri de farklıdır. Bu durum bölgeler arası ticareti geliştirmiştir.
Yukarıdaki açıklamaya göre verilen bölümlerden hangileri arasında tarım ürünleri ticaretinin daha az gelişmesi beklenir?
A) Yukarı Fırat-Antalya
B) Doğu Karadeniz-Yukarı Fırat
C) Adana-Kıyı Ege
D) Orta Kızılırmak-Güney Marmara
E) Dicle-Antalya
2. Ülke içerisinde yapılan her çeşit mal ve hizmet alışverişi iç ticaret olarak adlandırılır.
Aşağıdakilerden hangisi Türkiye'de iç ticaretin gelişmesini sağlayan unsurlardan biri değildir?
A) Her bölgede farklı ürünlerin yetiştirilmesi
B) Her bölgede farklı madenlerin çıkarılması
C) Bölgelerin nüfus sayılarının farklı olması
D) Bölgelerin farklı sanayileşme düzeylerine sahip olması
E) Bölgelerin yüz ölçümlerinin farklı olması
3.
Yukarıdaki grafikte Türkiye'nin yıllara göre dış satım ve dışalım değerlerinin değişimleri gösterilmiştir.
Aşağıdakilerden hangisi grafikten çıkarılabilecek bir sonuç değildir?
A) Dış satım ve dış alım değerleri yıllara göre birbirine paralel artış ve azalma göstermiştir.
B) Tüm yıllarda dış ticaret açığı oluşmuştur.
C) 1992-1999 yılları karşılaştırıldığında dışalım ve satımda %100 den fazla bir artış gözlenmektedir.
D) 1995-1996 yıllarındaki ihracat gelirleri birbirine yakındır.
E) 1999 yılındaki dış ticaret açığı, 1997 yılındakinden azdır.
4. I. Yaz turizmi
II. Kış turizmi
III. Tarihi Eserler turizmi
Yukarıdaki turizm etkinliklerinin en çok geliştiği ülkeler sıralaması aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
I II III
A) İsviçre İspanya Hollanda
B) İspanya İsviçre Mısır
C) İtalya Finlandiya Cezayir
D) İsviçre İtalya Pakistan
E) Türkiye Fransa Mısır
© NIBUBAI
5. Türkiye günümüzde kapılarını dış pazarlara tamamen açmıştır. Türkiye'de üretilen pek çok malın yabancı kökenli olanları da ithal edilmektedir.
Bu uygulamanın yapılmasının temel amacı aşağıda kilerden hangisidir?
A) Türkiye'deki üretimi azaltmak
B) Fiyat ve kalite açısından rekabet oluşturmak
C) İthalat oranını yükseltmek
D) Dış ticareti dengelemek
E) Küçük atölye ve işletmeleri kapatmak
6. Bir ülkedeki buğday üretimi yıldan yıla artarken, ülkenin buğday ithalatı yapması;
I. Nüfus artış hızının yüksek olması
II. Tüketiminin artması
III. Tarımda makine kullanımının artması
IV. Un-makarna endüstrisinin gelişmesi , gibi faktörlerden hangileri ile açıklanamaz?
A) I ve IV B) II ve IV C) Yalnız III
D) I ve II E) I ve III
7. Türkiye bir çok ürünü dışarıdan ithal eder.
Aşağıdaki mal gruplarından hangisi dış alımda en az paya sahiptir?
A) Ham petrol
B) Tıbbi malzemeler
C) Elektronik aletler
D) Suni gübre
E) Sebze-meyve
8. Aşağıdaki tabloda Türkiye'nin 1990 yılında ülke gruplarına göre yaptığı ihracat ve ithalat (milyar dolar) dağılışı verilmiştir.
Ülke Grupları
İthalat
(Milyar Dolar)
İhracat
(Milyar Dolar)
1. OECD Ülkeleri
14.2
18.8
a) AT. Ülkeleri
9.3
6.9
b) Diğer Ülkeler
4.9
11.9
2. İslam Ülkeleri
3.8
2.5
3. D. Avrupa Ülk.
2.6
1.0
4. Diğer Ülkeler
1.7
0.6
Yalnızca tablodaki bilgilerden yararlanarak aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılamaz?
A) İthalat ve ihracatta en büyük pay OECD ülkelerine aittir.
B) OECD ülkeleri ile dış ticaret fazlası vardır.
C) İslam ülkeleri ile olan ticarette dış ticaret açığı vardır.
D) Tarım ürünü ithalatı, ihracattan daha fazladır.
E) Türkiye'nin Avrupa Topluluğu ülkeleri ile olan ticarette dış ticaret açığı vardır.
9.
Limanlar
Giren Gemi
Çıkan Gemi
İSTANBUL
4418
3244
İZMİR
1739
1968
MERSİN
2051
2532
İSKENDERUN
658
682
KOCAELİ
3426
745
DİĞER
10805
9026
TOPLAM
23097
18097
Tabloda Türkiye'de 1999 yılında uluslararası deniz taşımacılığı yapılan limanlara giriş-çıkış yapan gemilere ait veriler gösterilmiştir.
Bu verilere göre yapılan yorumlardan hangisine ulaşılamaz?
A) Verilen limanlar içerisinde kapasitesi en yüksek olan İstanbul'dur.
B) İskenderun limanında çıkan gemi sayısı giren gemi sayısından daha fazladır.
C) Kocaeli limanı daha çok ithalatta kullanılmaktadır.
D) Verilen değerlere göre Türkiye'de dış ticaret fazlasının olduğu gözlenmektedir.
E) Toplam değerler, Türkiye'nin dış ticaretinde ithalat payının daha yüksek olduğuna dair fikir verebilir.
10. Marmara Bölgesi turizm potansiyeli ve turizm geliri bakımından diğer bölgelerden öndedir.
Bu durumu aşağıdakilerden hangisi en iyi açıklar?
A) Kış, deniz, tarihi eserler, kaplıca turizmi gibi özelliklere sahiptir.
B) Marmara İç deniz özelliği gösterir.
C) Yükseltisi en az olan bölgedir.
D) İklim çeşitliliği çok olan ve buna bağlı çeşitli ürünler yetişen bölgedir.
E) Sanayi çok gelişmiştir.
11. Aritmetik nüfus yoğunluğu toplam nüfusun yüzölçümüne bölünmesiyle hesaplanır. Bir yörede ülkede nüfus yoğunluğunun yüksek olmasındaki etkenlerden biride, ulaşım kolaylığının olmasıdır.
Yöre
Yüzölçümü
(Km2)
Nüfus
(Milyon kişi)
I
814.580
90
II
1.215.880
99
III
167.717
95
IV
51.520
89
V
616.822
91
Özel konumları ve gelişmişlik düzeyleri aynı olan ülkelerden hangisinde yol uzunluğunun daha fazla olduğu söylenebilir?
A) I B) II C) III D) IV E) V
12.
Yukarıda Türkiye'nin ihracatındaki tarım, endüstri ve madenciliğin 1963 -1990 yılları arasındaki oranları gösterilmiştir.
Buna göre aşağıdaki yorumlardan hangisi söylenemez?
A) Tüm yıllarda en az pay madenciliğe aittir.
B) 1977-1984 yılları arasında Endüstri ile tarımın payları eşitlenmiştir.
C) Tüm yıllarda Endüstrinin payı en fazladır.
D) Türkiye gelişmekte olan bir ülkedir.
E) Endüstri ve tarımın payındaki değişim madencilikten fazladır.
13. Aşağıdaki ulaşım sistemlerinden hangisi kurulduktan sonra, yapılacak taşıma işlemlerinde diğerlerine göre doğal koşullardan daha az etkilenir?
A) Havayolları B) Demiryolları C) Boru hatları
D) Karayolları E) Deniz ulaşımı
14. I. Türkiye'de en çok kullanılan ulaşım
II. En hızlı ulaşım
III. En güvenilir ulaşım
Yukarıdaki ulaşım sistemleri aşağıdaki seçeneklerden hangisinde doğru tanımlanmıştır?
I II III
A) Karayolu Havayolu Demiryolu
B) Denizyolu Demiryolu Havayolu
C) Karayolu Demiryolu Havayolu
D) Demiryolu Denizyolu Karayolu
E) Havayolu Karayolu Denizyolu
15. Aşağıda verilen merkezlerden hangisinde yaz aylarındaki nüfus artışı turizm etkinliklerine bağlı değildir?
A) Adana B) Marmaris C) Antalya
D) Muğla E) Bodrum
Cevap Anahtarı
1. C 2. E 3. A 4. B 5. B
6. C 7. E 8. D 9. D 10. A
11. B 12. C 13. C 14. A 15. A
Blogda Aramak İçin TIKLAYINIZ
|
|
Ticaret-Turizm-Ulaşım testleri
*
Bu yazı tarih olarak: Cumartesi, Aralık 13, 2008
eklenmiştir.Kategorisi
Coğrafya Testleri
.
Bu yazıya yapılacak yorumlardan haberdar olmak için feed. Bu yazıya yorum yazabilirsiniz.
Kapsamlı ve ayrıntılı dokümanlar için TIKLAYINIZ